donderdag 27 augustus 2015

Profiel #3: Hans van Wageningen, kennis is macht

In de serie ‘Profiel’ maken we kennis met de vier Statenleden van D66 Limburg. We gaan op zoek naar de persoon achter het Statenlid. Welke idealen hebben hem of haar in de politiek gebracht? En wat zijn de verwachtingen voor het komende jaar? Deze keer maken we kennis met Hans van Wageningen (53) uit Maastricht. Hans is tegenwoordig werkzaam als adviseur in de ‘Social Return’. In de Staten is hij eerste woordvoerder op het terrein van Mobiliteit & Duurzaamheid en tweede woordvoerder inzake Economie, Financiën & Bestuur.

Noot: dit interview werd gehouden vóór het overlijden van VVD-Statenlid Lau van Bilsen. Lees via de Facebook-pagina van Hans Wageningen een ‘in memoriam’ voor Lau.

Veel vragen hoef je Hans van Wageningen niet te stellen. Hij begint direct te vertellen. Over zijn idealen in de politiek. Over de recent aangenomen D66-moties en -amendementen in de Staten. Over zijn passie voor ‘Social Return’ en de laatste ontwikkelingen op dat gebied. Dat is Hans bij uitstek: een gedreven en energieke politicus. Een harde werker ook, die politiek bedrijft vanuit de inhoud. Hij wil de feiten kennen: beter dan zijn politieke tegenstanders. En het liefst ook nog beter dan de gedeputeerde en de betrokken ambtenaren. Want, aldus Hans: ‘Kennis is macht.’

Hans van Wageningen begon zijn politieke carrière voor D66 in 1994, in woonplaats Maastricht. Hij was daar achtereenvolgens raadscommissielid, voorzitter van de afdeling, gemeenteraadslid en weer commissielid. Hans maakte dus van nabij de enorme electorale dip van 2006 mee: ‘Als je ook de dieptepunten hebt meegemaakt, weet je pas dat je een echte D66’er bent.’ Kort daarna zocht Hans aansluiting bij de provinciale politiek en in 2011 werd hij lijsttrekker van D66 Limburg. Sindsdien volgde voor D66 alleen nog maar verkiezingsoverwinningen…

Hans en collega-politici bij de Stemtent in Maastricht, een jarenlange traditie van D66 in Maastricht.

Voor Hans persoonlijk was er wel nog één nederlaag. Nipt verloor hij de strijd voor het D66-lijsttrekkerschap in 2015 van de huidige fractievoorzitter Leon Vaessen. Hans zou Hans niet zijn als hij niet gewoon zou doorgaan: ‘Er is nog zoveel werk te doen in Provinciale Staten.’ Na 4 jaar als tweemansfractie constructieve oppositie te hebben gevoerd, zit D66 nu in Limburg aan de knoppen. Maar coalitie of oppositie, volgens Hans moet de grondhouding van D66 altijd hetzelfde zijn: ‘Optimistisch, positief en redelijk, maar ook vernieuwend, prikkelend en wars van taboes.’

Hij ziet in Limburg ‘een provincie met potentie’. In zijn ogen wordt Limburg nog te vaak gezien als defensief en behoudend. Hans: ‘Ten onrechte. Wij zijn geen lijdend voorwerp. Wij kunnen de geschiedenis vormgeven.’ Concrete kansen ziet hij op het gebied van duurzaamheid: ‘Denk aan nieuwe vormen van energiewinning, maar ook aan de slag die we in het vervoersbeleid moeten maken.’ Onlangs werd een motie van D66 voor meer provinciale fietsroutes dan ook breed aangenomen in het Limburgs Parlement. ‘Limburg kan daarin voorop lopen! Of ja, fietsen!’

Hans met het ‘Energieteam Heerlen’. Een van de vele projecten die hij als zelfstandig ondernemer bedenkt.

Hans met het ‘Energieteam Heerlen’. Een van de vele projecten die hij als ondernemer in de ‘Social Return’ bedenkt.

In zijn arbeidscarrière heeft Hans altijd ergens tussen ‘het harde technische’ en ‘het sociaal-maatschappelijke’ gefunctioneerd. Hij studeerde in Wageningen weliswaar af als ‘ingenieur’; zijn afstudeerrichting betrof toch de Sociologie. Ook zijn voormalige functies zitten ergens op dat grensvlak: onderzoeker, milieuadviseur en teamleider. Tegenwoordig initieert hij als zelfstandig ondernemer projecten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (de ‘Social Return’). Hij hielp al veel mensen aan werk en ook in de politiek probeert hij dit thema op de agenda te zetten.

Een Maastrichtenaar is Hans als sinds 1991. Hoewel hij van oorsprong geen Limburger is, werd Maastricht al snel zijn stad. Hans: ‘Het internationale karakter spreekt mij erg aan, terwijl Maastricht tegelijk ook heel klein kan zijn.’ Hij woont er met zijn vrouw Annemie; samen hebben ze twee studerende dochters. Als hij niet met politiek of zijn andere drukke werkzaamheden bezig is, speelt hij graag een potje tennis. Vroeger voetbalde hij ook. Sowieso kijkt hij graag naar de diverse sporten. Maar het allerliefste: voert hij een stevig debat, op de inhoud. ‘En nu vooruit!’

Hans op vakantie in Boedapest, afgelopen zomer. Naast sporten is ook reizen een hobby van hem.

Hans op vakantie in Boedapest, deze zomer. Naast sporten is ook reizen een hobby van hem.

Tip: lees ook de eerdere profielen van Wilma van Dommelen en Leon Vaessen.