zaterdag 3 oktober 2015

Profiel #4: Jan van de Ven, pionier in de politiek

In de serie ‘Profiel’ maken we kennis met de vier Statenleden van D66 Limburg. We gaan op zoek naar de persoon achter het Statenlid. Welke idealen hebben hem of haar in de politiek gebracht? En wat zijn de verwacht-ingen voor het komende jaar? In de laatste aflevering maken we kennis met Jan van de Ven (33) uit Venray. Jan is al jaren werkzaam als leerkracht in het basisonderwijs. In Provinciale Staten is hij eerste woordvoerder op het terrein van Cultuur & Samenleving en tweede woordvoerder inzake Mobiliteit & Duurzaamheid.

NB: Dit is het laatste profiel. Lees hier ook de profielen van Wilma, Leon en Hans terug!

Of het nu gaat over experimenten met plastic wegen, huisvesting van vluchtelingen met een verblijfsvergunning of de lastige positie van vluchtelingenkinderen op school: Jan van de Ven heeft in zijn eerste halfjaar als Statenlid al heel wat belangwekkende onderwerpen opgepakt. Hij schrijft erover, in zijn vaste column voor Venray Boeit, of in ingezonden stukken voor Dagblad de Limburger. Hij probeert het debat te analyseren en geeft er dan zijn eigen, unieke draai aan. Met zijn vernieuwende stellingnames mocht hij direct al komen opdraven in L1 De Stemming en L1 AvondGasten.

We hebben hier dus duidelijk te maken met een ‘politieke junkie’. Overigens niet met een politicoloog. Jan studeerde wel Politicologie in Nijmegen, maar maakte dit niet af. Ook een eerdere studie Geschiedenis aan de Universiteit van Utrecht liep op niets uit. Jan: ‘Ik ben simpelweg niet zo’n goede student. Ik heb nooit geleerd om te leren, fietste overal doorheen. Dat ging mis op de universiteit, verzopen in het studentenleven.’ Plan B? Werken met kinderen: een carrière in het onderwijs! De PABO beviel Jan veel beter. En het onderwijs geven al helemaal…

Jan is te gast in L1 AvondGasten, om over de problematiek van vluchtelingenkinderen op school te praten.

Jan ging zich als ‘onderwijspionier’ verdiepen in de vraag hoe het onderwijs te verbeteren. Met zijn project ‘het Open Podium’ bemachtigde hij een tweede plek bij de nationale Onderwijspioniers. Na 7 jaar regulier basisonderwijs in Vierlingsbeek vond Jan het echter tijd voor een geheel nieuwe uitdaging. Uit zijn vertrouwde comfortzone. Sinds dit schooljaar is hij dan ook leerkracht in een ‘schakelklas’ voor vluchtelingenkinderen. Jan: ‘Het is alsof je daar helemaal opnieuw moet beginnen. Het is een enorme uitdaging, maar wel eentje die mijn hart sneller laat kloppen’.

Over zijn eerste ervaringen schreef Jan het aangrijpende ‘Gewoon kind willen zijn’. Het gaat over het grote contrast tussen de stroom negativiteit over vluchtelingen in de media en de dagelijkse realiteit in een klas met vluchtelingenkinderen. Die kinderen zijn zich van geen kwaad bewust en willen ‘gewoon kind’ zijn. Het raakt aan Jans grote rechtvaardigheidsgevoel. De reden waarom hij de politiek in ging. Want: ‘Politiek moet problemen benoemen én oplossen. Ik heb een gruwelijke hekel aan roeptoeters; politici die alleen maar de problemen benoemen en geen oplossingen.’

In het kader van de kennismaking met de Gouverneur, bracht Jan zijn groep 7-8 mee naar Maastricht.

Zoals Jan in het onderwijs het pionierschap bekleedt, zo wil hij dat in de politiek ook doen. Hij heeft nog een heel lijstje. Van duurzaamheid tot innovatie en van meer vrijheid voor het onderwijs tot een genuanceerder verhaal in het radicaliseringsdebat. Op nummer 1? De democratie moet vernieuwd worden, ook in Limburg. ‘Burgers worden te weinig betrokken en besluitvorming vindt plaats in kleine, steeds dezelfde, kringen.’ Dus zegt Jan: organiseer burgerfora, of voer een burgerjury in, durf te vernieuwen. ‘De opkomstcijfers van álle verkiezingen zijn nu veel te laag.’

Binnen de fractie is er nu een mooie club op weg naar de toekomst. Jan noemt expliciet de belangrijke rol van de steunfractie. ‘Hein en Roos zorgen voor ervaring, Veertje en Gijs voor een frisse blik als fractievolgers. Onze medewerkers Stefan en Harald zijn de ruggengraat van onze fractie, het is een hechte club.’ Als Jan niet met politiek of onderwijs bezig is, wat doet hij dan eigenlijk? Ook dat wordt een hele lijst. Kunst en cultuur, lezen, sporten, lekker eten, vrienden en familie. Maar het belangrijkste? ‘Samen met Lot (zijn dochter) de wereld herontdekken!’

Jan met fractie en bestuur bij de laatste Regiovergadering. Jan is erg te spreken over de ontwikkeling van D66 in Limburg.

Jan met fractie en bestuur bij de laatste Regio-vergadering. Jan is erg te spreken over de groei van D66 in Limburg.